ّ
خانه » اخبار » دوره دوم از کارگاه هنر و انقلاب اسلامی

دوره دوم از کارگاه هنر و انقلاب اسلامی
وبلاگ

دوره دوم از کارگاه هنر و انقلاب اسلامی با حضور دکتر مرتضی گودرزی دیباج  پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه برگزار گردید.

محور اصلی جلسه بیان مباحث نظری نقد آثار هنری ، با نگاه حوزه معرفتی که در جشنواره عمار تعریف شده است.
🔹️در شروع جلسه استاد با بیان این موضوع که نقد مابه آثار هنری باید واقع بینانه باشد و حوزه این نقد هم محدودیتی ندارد مباحث خود را آغاز کردند.
♦️چرا به نقد آثار نیاز داریم؟وقتی با آثار هنری رو به رو می‌شویم یه هیچ پیش نیازی برای مواجه با آن نیاز نداریم،به این دلیل که مخاطب بعد از مواجه شدن با یک آثار هنری قرار نیست یک پرسش فلسفی را پاسخ دهد،قرار است که فقط از آن اثر لذت ببرد.
♦️در وجه اجتماعی هنر برای پر کردن اوقات فراغت است(فراغت به معنای تمدد اعصاب و آرامش داشتن)
🔶️در ادامه دکتر دیباج در مورد فهم عوام از یک اثر هنری گفتند:
عوام هنگامی که با یک آثار هنری برخورد می‌کنند امکان نافهمی موضوع برایشان بیشتر است،عوام به معنای مردم بی‌سواد نیست از متخصص یک حوزه به بعد می‌شود عوام
عوام از یک آثار هنری در زمان مواجهه با آن انتظار موضوع دارد.
🔹️چرا نقد به آثار هنری لایه‌ها و نکاتی پنهان دارد؟
وقتی اثری را نقد می‌کنیم نیاز به کشف لایه‌های پنهان آثار داریم،ما پیش از اینکه در مقام منتقد قرار بگیریم باید نقد را کاملا بشناسیم و در حوزه نقد منشا شناسی را بلد باشیم و بدانیم کدام نقد است و کدام نیست.

🔰در ادامه دکتر دیباج به بیان ساز و کار و ابزار مهم نقد پرداختند:
🔹️کسی که می‌خواهد نقد کند باید از چه ساز و کاری استفاده کند و نیاز به چه امکاناتی دارد؟
-نظر اولین سطحی است که فرد برای شروع از آن استفاده می‌کند
نشانه های نظر؟هنگامی که ما با هنر روبه رو می‌شویم عکس‌العمل اول ما همان نظر است ، با جملات کوتاه و با صراحت و صداقت در برابر پرسش‌های دیگران واکنش نشان می‌دهیم و شدید ترین نوع برخورد برای اثار هنری است.
هنگامی که فرد بتواند از جملات طولانی استفاده کند احتمالا از حوزه نظر خارج شده است.
-سطح دوم زیبایی شناسی است که اساسا از سطح های دیگر مهم‌تر و حتی دلیل به وجود آمدن یک اثر هنری است.

-سطح سوم سطح مضمون و موضوع اثر است(مضمون با روایت و موضوع متفاوت است)
🔹️منتقد اگر نتواند از دو سطح اول وارد بحث شود سریع به وارد سطح سوم
می‌شود.
شایسته ترین نقدها آن‌ نقدهایی است که از ساختار اثر شروع می‌کنند.
وقتی منتقد از ساختار یک اثر شروع به نقد می‌کند بعد به تحلیل و تفسیر و ترجمه آن اثر هنری می‌پردازد.منتقد باید لایه ها و اجزای یک اثر را کاملا بشناسد و بتواند میان اجزای هنری ارتباط برقرار کند و نشانه را کنار هم قرار دهد تا به یک تفسیر درست از اثر برسد.
🔶️ دکتر دیباج با بیان این مسئله که هیچ منتقدی نیست که یک نقد را برای خودش خلق کند،اما بسیاری از هنرمندان هستند که یک اثر هنری را فقط برای خودشان خلق می‌کنند بحث را به پایان رساند.

 

دیدگاه شما

نظر شما پس از تایید مدیریت درج خواهد شد.

  • اطلاعات مطلب
  • تاریخ انتشار : 21 بهمن 1401
  • بازدید : 34 بازدید
  • تعداد نظرات : بدون نظر
  • نویسنده : روابط عمومی
  • دسته: اخبار
    preloader