ّ
خانه » اخبار » برگزاری سلسله همایش‌‎های «جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی»

برگزاری سلسله همایش‌‎های «جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی»
وبلاگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، به نقل از دبیرخانه جشنواره علوم انسانی عمار ضمن گزارشی از اولین دوره از جشنواره علوم انسانی عمار از برگزاری سلسله همایش‌هایی با عنوان «جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» خبر داد.

جشنواره علوم انسانی عمار در سال گذشته و در اولین دور آن با این هدف شکل گرفت که پدیده‌ها و تجربه‌های انقلاب اسلامی از سوی اصحاب علوم انسانی مورد مشاهده و تأمل قرار گیرند. با این حال، مشاهدات ما بر اساس سرمایه‌های نظریمان انجام می‌گیرد. بنابراین، برای بازخوانی تجربه‌های انقلاب اسلامی نیز به یک چارچوب فکری متناسب با آن نیاز داریم، یعنی همان سرمایه‌های نظری انقلاب اسلامی که یکی از مهمترین منابع آن، اندیشه‌های متفکران انقلاب اسلامی است.

از سویی فارابی تعبیری دارد که در پس هر عقل عملی بالفعل، یک عقل عملی بالقوه هست که به فعلیت رسیده است. از همین جهت پاسخ به پرسش از چیستی عقل عملی بالقوه انقلاب اسلامی، که در انقلاب اسلامی به فعلیت رسیده و تجربه‌های مهم بسیاری خلق کرده، نیز اهمیت می‌یابد.

بر همین اساس، تصمیم بر آن شد که ذیل فعالیت‌های جشنواره علوم انسانی عمار سلسله همایش‌هایی نیز با عنوان «جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» برگزار گردد. در این همایش‌ها به دنبال پرداختن به سرمایه‌های نظری متفکران انقلاب اسلامی‌ هستیم که امکان عمل اجتماعی انقلاب اسلامی را برای انسان و جامعه انقلاب اسلامی فراهم نموده است و می‌تواند چارچوبی برای مشاهده آن تجربه‌ها در اختیار ما قرار دهد؛ همچنین، ظرفیت‌هایی که این سرمایه نظری و جهان فکری می‌تواند برای جامعه و انسان امروز فراهم آورد.

محمد صادق كربلايي زاده دبیر اجرايي همايش هاي جهان فكري انديشمندان انقلاب اسلامي گفت:

به امید خدا سعی داریم نخستین بخش از این همایش‌ها را ناظر به سرمایه نظری اندیشه‌‎های «امام خمینی(ره)» و در آذر ماه برگزار کنیم. در این همایش قصد داریم از یک سو مروری داشته باشیم بر بنیان‌های فکری ایشان در فقه و فلسفه و عرفان و به بینشی که این مبانی در فهم پدید‌ها و مسئله‌های انسان و جامعه انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار می‌دهد. همچنین در بخشی دیگر ارائه‌هایی خواهیم داشت که نمونه‌هایی از ظرفیت‌های نظری اندیشه‌های امام در حوزه ‌های گوناگون علوم انسانی را ارائه می‌دهند.

دیدگاه شما

نظر شما پس از تایید مدیریت درج خواهد شد.

  • اطلاعات مطلب
  • تاریخ انتشار : 21 آبان 1401
  • بازدید : 7 بازدید
  • تعداد نظرات : بدون نظر
  • نویسنده : روابط عمومی
  • دسته: اخبار
    preloader