ّ
خانه » مقالات » الگوی جامع «انسان انقلاب اسلامی»،  از دیدگاه امام خمینی)ره( ومبتنی بر نظریه انسان کامل)  

الگوی جامع «انسان انقلاب اسلامی»،  از دیدگاه امام خمینی)ره( ومبتنی بر نظریه انسان کامل)  
وبلاگ

نویسنده: فاطمه سادات میر - وحید خاشعی


چکیده
واژه‌ی انسان شاید یکی از پرچالش ترین واژه ها از زمان پیدایش آدم بوده است. آنچه پارادایمها و مکاتب مختلف را از یکدیگر تفکیک می کند دیدگاه های متفاوت نسبت به حقیقت انسان است، اینکه انسان سعادتمند و متعالی چگونه تعریف می شود. با ظهور مکتب اسلام، به مرور نظریات مرتبط با انسان کامل که مبتنی بر سیره و روش پیامبر اسلام و اهل بیت)ع( بوده است شکل گرفت. هرچند این دیدگاه ها در حکومت خلفای بعد از پیامبر نادیده انگاشته شد اما حکما و فلاسفه اسلامی همواره تلاش کرده اند این مفهوم را زنده نگه دارند. در این میان هرچند ابن عربی در قرن هفتم توانست به خوبی مولفه های این نظریه را تشریح کند ،اما هرگز به مرحله ی اجرا در سطح حکومت اسلامی نرسید .
علی رغم مغفول ماندن حقیقت انسان کامل در جوامع اسلامی ،انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی ،بازگشت نوگرانه ای به مفهوم انسان کامل داشت و توانست علاوه بر تعریف نظری مفهوم انسان کامل، الگوهای مشابه رفتاری و سبک زندگی انسان کامل را پس از 0011 سال به طور عملی در زندگی شخص رهبر انقلاب و مدیران و فرماندهان انقلابی اش به تصویر بکشد. تاریخ شاهد این الگوهای عینی از زمان پیروزی انقلاب و شکل گیری جمهوری اسلامی و سپس جنگ تحمیلی و دوران پیشرفت علمی ایران اسلامی بوده است.
این پژوهش کاربردی اکتشافی، با رویکردی کیفی و با استفاده از استراتژی مفهوم ساز داده بنیاد)گراندد تئوری( به بررسی شاخص های «انسان انقلاب اسلامی» از دیدگاه امام خمینی)ره( به عنوان معمار انقلاب اسلامی ایران در قالب وصیت نامه ی سیاسی الهی ایشان پرداخته است. به طور کلی در این پژوهش ،89 کد به سبک کدگذاری باز، مستخرج شدهاست. تحلیل و تفسیر صورتگرفته روی کدها، به استخراج 00 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی و 2 مضمون کلی سازماندهنده، منتج گردید. الگوی نهایی پژوهش مبتنی بر دو محور اصلی ویژگی های انسان انقلاب اسلامی و پیامدهای انسان انقلاب اسلامی طراحی شده است.
نتایج حاصل از این مطالعه ی علمی پژوهشی، نشان میدهد انسان کامل یا همان انسان حکیم، الگوی اصلی انسان انقلاب اسلامی است و آحاد ملت میتوانند در سایه ی این الگو با محوریت تطابق حکمت عملی و نظری، شرایط را برای ظهور اتم عقل مستفاد در جلوه ی موعود فراهم سازند. منطبق بر دیدگاه امام خمینی)ره( در وصیت نامه شان، انسان انقلاب اسلامی، انسان حکیمی است که مبتنی بر حدیث ثقلین با تمسک به قرآن و اهل بیت)ع(، با دو بال نظر و عمل در مسیر تحقق جامعه آرمانی و ظهور انسان کامل حرکت می کند. حکمت نظری، همان پیروی از قرآن و خردگرایی است و حکمت عملی، پیروی از اهل بیت و اخلاق گرایی می باشد. پیامد انسان انقلاب اسلامی، ظهور اسماء الهی در جلوه ی فردی، ملی و جهانی است. و انسان انقلاب اسلامی، زمینه ساز ظهور و منادی برقراری صلح، عشق و عدالت در سراسر جهان می باشد.

دیدگاه شما

نظر شما پس از تایید مدیریت درج خواهد شد.

  • اطلاعات مطلب
  • تاریخ انتشار : 27 بهمن 1401
  • بازدید : 6 بازدید
  • تعداد نظرات : بدون نظر
  • نویسنده : روابط عمومی
  • دسته: مقالات
    preloader