چکیده
این تحقیق کوشش محقق در تحلیل محتوای صفحه اینستاگرام شش رادیو و تلویزیون خارجی فارسی زبانان در روزهای پیش و پس از بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی موسم به دهه فجر (۲۲۱۲ بهمن ۱۳۹۷ش/۱۱۱ فوریه ۲۰۱۹ م) در ایران است. مطالعه درباره نحوه گزینش و پردازش مطالب مربوط به چهل سالگی پیروزی انقلاب، بویژه در آن دسته از وسایل ارتباط جمعی و رسانههای خبری_ مطبوعات، (روزنامه و مجله)، خبرگزاری، رادیو و تلویزیون_ و وبگاهها و شبکههای اجتماعی مجازی وابسته به دولتهای غربی و بطور خاص دولت ایالات متحده آمریکا و دولتهای اروپایی با سابقه استعماری مانند: انگلیس، آلمان و هلند که کم و بیش اما همصدا انقلاب اسلامی ایران را یک جنبش اجتماعی غیرخودی میدانند و آشکار و پنهان خواستار عادیسازی رفتار جمهوری اسلامی حتی با حفظ صورت انقلابی آن در چارچوب نظم جهانی مطلوب غرب هستند؛ نه تنها برای مدیران مسئول و سردبیران، و روزنامهنگاران و خبرنگاران در مطبوعات، خبرگزاریها و وبگاههای داخلی، مدیران و برنامهسازان در صدا و سیما (رادیو و تلویزیون داخلی) و صاحب نظران و محققان علوم ارتباطات از دیدگاه حرفهای و تخصصی که برای دولتمردان جمهوری اسلامی و نخبگان ایرانی نیز از دیدگاه سیاسی، اجتماعی فرهنگی و اقتصادی اهمیت فراوان دارد.
شرکت تعداد قابل توجه مردم با رفتارهای جمعی و تودهوار، داشتن هدف مشترک برای ایجاد تغییرات اجتماعی کامل و اساسی، برخوردار بودن از درجه بالای رهبری و سازماندهی و شکلگرفتن اراده عمومی برای پیگیری مستمر تغییرات در نظام اجتماعی بر مبنای شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی و نیز ارزش بنیادین نفی خودباختگی ملت در برابر بیگانه و بویژه غرب، چهار خصیصه بارز انقلاب اسلامی است که دولتمردان و نخبگان غربی به شیوههای مختلف سعی در کمرنگ ساختن و به حاشیه راندن آنها در فضای عمومی جامعه دارند.
تحلیل محتوای پیامهای ارتباطی مربوط به انقلاب ۵۷ در صفحه اینستاگرام_ رادیو تلویزیونهای مورد مطالعه، از اراده غرب برای ایران در آستانه چهل سالگی پیروزی انقلاب، پرده برمیدارد.