چکیده:
رسانه ها در دنیای امروز از حساس ترین و مهم ترین ابزارهای ترویج اندیشه در جهان هستند. در این بین، بحث اقتصاد رسانه، حوزهای از مطالعات نظری و علمی است که بهشدت مورد توجه محققان اقتصاد و رسانه قرار گرفته است. در این حوزه عوامل تأثیرگذار اقتصادی و مالی بر فعالیتهای ارتباطی، سازمانها و بنگاههای رسانهای و صنایع ارتباطات مطالعه میشود.
از میان تمام مؤلفه های انقلاب اسلامی، آنچه در طرح حاضر مهم جلوه نموده و خلاء عملیاتی سازی آن در رسانه بوضوح مشهود است؛ توجه به دو امر مهم است:
1. پیوند دین و دنیا و بازگرداندن دین به متن جامعه و دین به مثابه چتری که بر تمام شئون زندگی بشری سایه می افکند در مقابل تفکر سکولاریسم که عرصه دین را منفک از تمام عرصه های دیگر زندگی دانسته و آن را به انزوا کشانده است.
2. تلقی پارادایم انقلاب اسلامی از ” فرد” به عنوان خلیفه خدا در زمین و حفظ حرمت و کرامت انسانی و توجه رابطه فرد با جامعه است. انسان از این منظر از منافع آنی و لذتهای زودگذر فاصله میگیرد و نگاه به مصالحی برتر و بالاتر دارد. منافع همنوعان و همکیشان و دفاع از ارزشها و آرمانهای بالاتر از فرد، موتور محرک انسان در جامعه اسلامی است.
تحقق عملی این دو رویکرد، ما را به مسیر توجه به مبحث ترویج سبک زندگی اسلامی و چشم انداز مهم تمدن سازی نوین اسلامی در رسانه ملی و تفکر مقام معظم رهبری و تأکیدات جنابشان پیرامون برنامه ریزی سطح کلان در حیطه سبک زندگی سوق می دهد.
با عنایت به اینکه بعد از حذف سیمای معارف انگلیسی شبکه جهانی سحر و جایگزین کردن شبکه Q4T که توفیق چندانی در دستیابی به اهداف خود حاصل ننموده است؛ خلاء ترویج اندیشه های اسلام و انقلاب برای انگلیسی زبانان دنیا که پرکاربردترین زبان بین المللی دنیاست، بوضوح مشاهده می شود؛ با این اوصاف، شبکه IDTV، درصدد است با رویکرد ترویج سبک زندگی اسلامی و تمدن سازی اسلامی با ابزار گفتمان سازی اسلام و انقلاب، محتوای عمیق دینی را با ساختارهای جذاب و سرگرم کننده عجین ساخته و با چارت بندی و اسکلت بندی مناسب برنامه ها به صورت یکپارچه و پخش برنامه های متنوع در قالب مستندها، فیلم و سریال، انیمیشن و میان برنامه ها به زبان انگلیسی با مدیریت امکانات و منابع مالی صحیح با هدف خودکفایی اقتصادی، به یک شبکه پویا، مؤثر و عمیق در حوزه جذب مخاطب و دستیابی به اهداف خود تبدیل شود.
در نهایت، این پژوهش می کوشد با استراتژی مشخص و تبیین موانع، با روشی توصیفی و اسنادی راهکارها و راهبردهای کاربردی را در خصوص راه اندازی شبکه IDTV ارائه نماید.