ّ
خانه » مقالات » راهبردهای تبلیغی در مواجهه با گونه های دینداری

راهبردهای تبلیغی در مواجهه با گونه های دینداری
وبلاگ

نویسندگان: سيدعبدالرسول علم‌الهدی - محمدرضا انواری

چکیده:
با ظهور انقلاب اسلامى در ايران، دينداری بهعنوان مهم ترين عامل سبك زندگى مردم ايران به مثابـه نرمافـزار انقلاب مورد توجه قرار گرفت. به همين جهت تلاش های زيادی برای ارتقای اثربخشى تبليغـات دينـى انجـام شد. يكى از مهم ترين اجزای اين اثربخشى شناخت مخاطب در گونـه های دينـداری اسـت؛ زيـرا بـا توجـه بـه 120 عوامل مختلف همچون ظهور جامعه اطلاعاتى، رشد علم و فناوری و حتى تهـاجم فرهنگـى، شـاهد تنـوع در شكلهای دينداری ايرانيان، به خصوص جوانان هستيم. مسئله اصلى اين مقالـه، راهبردهـای تبليغـى مواجهـه بـا گونههای دينداری در ميان جوانان است. برای پاسخگويى به آن، بـا اسـتفاده از روش تحليلـى بهگونه شناسـى دينداری در تحقيقات گذشته پرداخته شد و سپس با روش تحليلى-تطبيقى با گونهشناسى ديگری از محقـق كه در مصاحبه نيمه ساخت يافته با 42 نفر از جوانان كه بهصورت نظـری و غيراحتمـالى هدفمنـد انتخـاب شدند، مقايسه شد. با معيار نگرش به دين، هفت گونه تكليف گرای متشرع، عرفـى، اخلاق گـرا، توسـلى، معرفتگرا، عقلانى و سكولار در دينداری جوانان ايرانى قابل شناسايى و در جمع بين دالهای شناور در چهار طبقه قابل دستهبندی شد. سپس گونه های دينداری يافته شده به هفت نفر از مبلغـان خبـره عرضـه و راهبردهای ايشان جمع بندی شد. نتايج تحقيق نشان مى دهد راهبردهای تذكر و موعظه، توجه بـه اخـلاق اجتماعى، توجه به مرگ و معاد، بحث از مهدويت و موعود، تفسـير قـرآن و توجـه بـه حقيقـت ولايـت معصومان 7 از جمله مهمترين شيوه ها و پيام هايى است كه مبلغان توجه داشته اند.

 

دیدگاه شما

نظر شما پس از تایید مدیریت درج خواهد شد.

  • اطلاعات مطلب
  • تاریخ انتشار : 30 بهمن 1401
  • بازدید : 3 بازدید
  • تعداد نظرات : بدون نظر
  • نویسنده : روابط عمومی
  • دسته: مقالات
    preloader