ّ
خانه » اخبار » نخستین جلسه از کارگاه ادبیات روایت زن انقلاب اسلامی

نخستین جلسه از کارگاه ادبیات روایت زن انقلاب اسلامی
وبلاگ

نخستین جلسه از کارگاه ادبیات روایت زن انقلاب اسلامي، از سرفصل زن و انقلاب اسلامي با حضور استاد تکلو برگزار شد.

 

🔷در این جلسه استاد به بیان مقدماتي پیرامون موضوع کارگاه پرداختند، ذیل بیان مقدمات به این امر پرداخته شد که در ساحت علوم انساني و اجتماعي و‌بررسي پدیده ها و موضوعات مختلف، شاهد یک رفت و برگشت میان عالم ذهنیات و عینیات هستیم؛ بدین نحو که گاهي در ابتداي امر یک طرح و فهم نظري در ذهن فرد وجود دارد و بر اساس آن ، وي مطالعه میداني و مطالعات موردي را آغاز مي نماید و در این سیر اگر ایده نظری داراي خطاها و اشتباهاتي بود فرد صاحب فکر آن را اصلاح و تکمیل می نماید و اگر هم آن فهم نظری به طور کامل غلط بود از آن دست کشیده و ان را کنار می گذارد. و مسیر دیگر حركت آن است که فرد با مشاهده یک مصداق و پدیده میداني در ذهن خود یک نظام و مفهوم نظري را شکل می دهد و بر اساس آنچه در عالم واقعیات مشاهده نموده است ذهنیاتي را مي سازد.
🔸همچنین عنوان شد این حرکت دو طرفه میان ذهنیات و عینیات ۵مؤلفه را در بر میگیرد: چارچوب، نظریه، الگو، انگاره، نشانه. که در ادامه بحث این موارد به طور مشخص و جزئي با مسئله زن انقلاب اسلامي تطبیق داده شدند.

🔸در ادامه، گریزي مختصر به بحث هاي انسان شناختي زده شد و عنوان گردید که در ساحت انسان شناسي هویت هر انسان شامل سه مورد میگردد: ۱. انسانیت ۲. جنسیت ( قابلیت افراد) ۳. شخصیت ( فردیت).
در توضیح این سه مورد یادآوردي شد که ارتباط بحث انسانیت و جنسیت همانند ارتباط دو‌عنوان ماده و صورت در علوم فلسفي و منطقي است، به این معنا که خود جنسیت ( زن یا مرد بودن) هر چند یک قابلیت است اما این قابلیت بر سایر امورسایه مي افکند. و با تعیین و اعطاي این قابلیت مشخص، در عین وحدت ذات انساني، نحوه بروز سایر قابلیت ها تغیبر میابد.
🔸به عبارت دیگر؛ جنسیت ، صورت است برای ماده‌ي انسانیّت.
🔸در راستاي بحث شناخت هویت انسان، اشاره شد که هر انساني داراي ۳ ساحت در روح و حقیقت خویش است:
۱. ساحت عقلي که امور را درک می نماید .
۲. ساحت قلبي که این ساحت نیز جهت درک است( با این تفاوت که که گویی ادراکات ان از عقل عمیق تر بوده و امور را به ملکیت خویش در می آورد) و محلي برای عواطف و احساسات است.
۳. ساحت بدني که محل بروز رفتار و اعمال افراد است.

🔸ارتباط بحث جنسیت با ساحت هاي روح و حقیقت انسان آن است که، همانطور که پیشتر بیان گردید، جنسیت نحوه تحقق این قابلیت ها را تغییر می دهد برای مثال: ممکن است کارکرد عقل زن و مرد تفاوت داشته باشد که این ابدا به معنای ضعف نیست و یا از آن مهم تر انکه قلب که محل درک عواطف و احساسات است و به تعبیر علماي ما لطیفة ربانیّة است داراي یک خلقت لطیف است، از سوي دیگر طبیعت خلقت زن هم لطیف است و این مضاعف شدن لطافت موجب شده که زن ادراکات عاطفي قوي تر داشته باشد و حتی اموري را در ک کند که مرد از درک آنها عاجز است.

📝پس از بیان این مقدمات به پرسش اصلی اشاره شد که چرا مسئله زن مهم است: علت پرداخت به مسئله زن صرفا این نیست که قشری از اقشار جامعه است بلکه آن است که  چارچوب ما در سیر حرکتی میان ذهنیت و عینیت حول محور حرکت است ( اعم از حرکت فردي، اجتماعي و تاریخي) ، حرکت از جمله أموري است که متکّي بر ساحت قلب است، چنانچه تا میل و رغبت قلبي به امري پیدا نشود انسان نمیتواند به سمت آن حرکت کند و بالعکس!
🔸بنابراین مسئله اصلي ما حرکت است!
در باطن انقلاب نیز حرکت وجود دارد و فاعل این حرکت، «انسان» است اعم از زن و مرد اما عنصر پیشتاز، زنان هستند چنانچه این گزاره از بیانات مقام معظم رهبري( حفظه الله) و امام خمیني(رحمةالله علیه) بر می آید.

در ادامه به بررسي دقیق تر عبارت خانه داري پرداخته شد که این تعبیر با آنچه که در سنتها به ویژه سنتهای شرقی بوده است و به معنای پرداختن به امور ظاهري خانه است متفاوت است و در اندیشه ما وظیفه زن، رکنیّت خانه و حفظ ارکان و کیان خانواده است چرا که خانه محلي برای آرامش روحی افراد و تربیت نسل و تنظیم عواطف و احساسات است و بنابر آنچه که پیشتر تبیین شد، بانوان، در این امر مهارت بیشتری دارند.
بعد از بررسي چارچوب به ۴ مولفه دیگر ( نظریات و اصول، الگو، انگار، نشانه) درباره زن انقلاب اسلامي پرداخته شد:
🔸الگو و طرح و نقشه زن انقلاب اسلامي: با دو ویژگي شاخص  استقلال هویتي و  قدرت جنسیتي( نظیر اقتدار روحي)

🔸انگاره و تصویر زن انقلاب اسلامی که یک زن شریف است و این شرافت مفاهیم متعدد را در بر میگیرد.

🔸نشانه و ویژگی های زن انقلاب اسلامي: که میتواند شامل چنین مواردي باشد: حیا، حجاب و…

 

استاد مهدی تکلو

🔶️محور بحث:ادبیات زن انقلاب اسلامی

چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه

 

 

دیدگاه شما

نظر شما پس از تایید مدیریت درج خواهد شد.

  • اطلاعات مطلب
  • تاریخ انتشار : 20 بهمن 1401
  • بازدید : 123 بازدید
  • تعداد نظرات : بدون نظر
  • نویسنده : روابط عمومی
  • دسته: اخبار
    preloader