ّ
خانه » مقالات » طراحی الگوی شبکه جهانی انگلیسی زبان IDTV در راستای گفتمان سازی رسانه ای انقلاب اسلامی

طراحی الگوی شبکه جهانی انگلیسی زبان IDTV در راستای گفتمان سازی رسانه ای انقلاب اسلامی
وبلاگ

نویسنده: محسن سوهانی

 

چکیده:
رسانه ها در دنیای امروز از حساس ترین و مهم ترین ابزارهای ترویج اندیشه در جهان هستند. در این بین، بحث اقتصاد رسانه، حوزه‌ای از مطالعات نظری و علمی است که به‌شدت مورد توجه محققان اقتصاد و رسانه قرار گرفته است. در این حوزه عوامل تأثیرگذار اقتصادی و مالی بر فعالیت‌های ارتباطی، سازمان‌ها و بنگاه‌های رسانه‌ای و صنایع ارتباطات مطالعه می‌شود.
از میان تمام مؤلفه های انقلاب اسلامی، آنچه در طرح حاضر مهم جلوه نموده و خلاء عملیاتی سازی آن در رسانه بوضوح مشهود است؛ توجه به دو امر مهم است:
1. پیوند دین و دنیا و بازگرداندن دین به متن جامعه و دین به مثابه چتری که بر تمام شئون زندگی بشری سایه می افکند در مقابل تفکر سکولاریسم که عرصه دین را منفک از تمام عرصه های دیگر زندگی دانسته و آن را به انزوا کشانده است.
2. تلقی پارادایم انقلاب اسلامی از ” فرد” به عنوان خلیفه خدا در زمین و حفظ حرمت و کرامت انسانی و توجه رابطه فرد با جامعه است. انسان از این منظر از منافع آنی و لذت‌های زود‌گذر فاصله می‌گیرد و نگاه به مصالحی برتر و بالاتر دارد. منافع هم‌نوعان و هم‌کیشان و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های بالاتر از فرد، موتور محرک انسان در جامعه اسلامی است.
تحقق عملی این دو رویکرد، ما را به مسیر توجه به مبحث ترویج سبک زندگی اسلامی و چشم انداز مهم تمدن سازی نوین اسلامی در رسانه ملی و تفکر مقام معظم رهبری و تأکیدات جنابشان پیرامون برنامه ریزی سطح کلان در حیطه سبک زندگی سوق می دهد.
با عنایت به اینکه بعد از حذف سیمای معارف انگلیسی شبکه جهانی سحر و جایگزین کردن شبکه Q4T که توفیق چندانی در دستیابی به اهداف خود حاصل ننموده است؛ خلاء ترویج اندیشه های اسلام و انقلاب برای انگلیسی زبانان دنیا که پرکاربردترین زبان بین المللی دنیاست، بوضوح مشاهده می شود؛ با این اوصاف، شبکه IDTV، درصدد است با رویکرد ترویج سبک زندگی اسلامی و تمدن سازی اسلامی با ابزار گفتمان سازی اسلام و انقلاب، محتوای عمیق دینی را با ساختارهای جذاب و سرگرم کننده عجین ساخته و با چارت بندی و اسکلت بندی مناسب برنامه ها به صورت یکپارچه و پخش برنامه های متنوع در قالب مستندها، فیلم و سریال، انیمیشن و میان برنامه ها به زبان انگلیسی با مدیریت امکانات و منابع مالی صحیح با هدف خودکفایی اقتصادی، به یک شبکه پویا، مؤثر و عمیق در حوزه جذب مخاطب و دستیابی به اهداف خود تبدیل شود.
در نهایت، این پژوهش می کوشد با استراتژی مشخص و تبیین موانع، با روشی توصیفی و اسنادی راهکارها و راهبردهای کاربردی را در خصوص راه اندازی شبکه IDTV ارائه نماید.

دیدگاه شما

نظر شما پس از تایید مدیریت درج خواهد شد.

  • اطلاعات مطلب
  • تاریخ انتشار : 30 بهمن 1401
  • بازدید : 4 بازدید
  • تعداد نظرات : بدون نظر
  • نویسنده : روابط عمومی
  • دسته: مقالات
    preloader