ّ
خانه » اخبار » سومین جلسه از سرفصل زن و انقلاب اسلامی

سومین جلسه از سرفصل زن و انقلاب اسلامی
وبلاگ

 

محور اصلی این جلسه، بررسی یادداشت های ارائه شده توسط دانش پژوهان بود و تعدادی از یادداشت ها به عنوان نمونه قرائت و محتوای آن نقد و بررسی گردید و استاد بزرگوار ایرادات محتوایی و نکات تکمیلی پیرامون هر متن را به طور خاص متذکر شدند.

🔸دانش پژوهان در نگارش یادداشت ها به این محور ها اشاره داشتند:
🔹اهمیت پرداختن به مسئله زن به عنوان امری که در طول تاریخ همیشه مورد بحث بوده است و اندیشه ها و گروه های فکری مختلف، از دیرباز تا کنون در تکاپوی یافتن یک الگوی مناسب، برای تأسّی زنان به آن بوده اند.

🔹لزوم ارائه و شناخت الگوهای مناسب و تعریف کننده زن تراز انقلاب اسلامی، نظیر آنچه در کتاب عزیزخانم بررسی شده است که در آن شاهد ایفای نقش یک بانو در عرصه خانه و خانواده و همچنین تاثیر او در جامعه خویش می باشیم، بانویی که شاید بتوان مهمترین شاخصه وی را «آگاهی از رسالت خویش» عنوان نمود تا آنجا که با مطالعه کتاب در میابیم که تمامی اعمال و کردار این زن، از کارهای خانگی و روز مره نظیر مدیریت امور اقتصادی فرزندان، انجام کارهای منزل، تربیت اطفال و رسیدگی به کارهای شخصی فرزندان تا اموری که بروز و ظهور مستقیم اجتماعی دارند نظیر شرکت در کلاس ها و … در راستای تحقق همین رسالت است.

🔹اهمیت پرداختن به بحث تاریخ شفاهی و مردم نگاری و بررسی و توجه دقیق و جزئی به مثال ها و مصادیق و تحلیل آن مضامین

🔹بیان شاخصه های زن معیار در فرهنگ غرب و نیز زن معیار در فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی و نیز تاکید بر ویژگی انتخاب گری زنان در مسیر برگزیدن الگوی مناسب

🔹اشاره به وجود تفاوت های جسمانی و بیولوژیک میان زنان و مردان که از جمله آثار این تفاوت آن بوده است که زن و مرد، حسب توانمندی های فکری، عقلانی و جسمانی خود، عهده دار نقش ها و وظایف متفاوت شده اند و در همین راستا حقوق مختلفی نیز به آنها اعطا شده است.

در ادامه بررسی یادداشتها ، استاد محترم به این نکات اشاره فرمودند که از جمله امتیازات یک یادداشت، آن است که متن آن از پیوستگی و یکپارچگی مناسبی برخوردار باشد در عین حال بتوان دیدگاه ها و نقطه نظرات نگارنده را نیز در آن مشاهده نمود‌.
ضمن آنکه با توجه به اینکه در بسیاری از یادداشت ها به تمایزات و وجوه افتراق میان زن تراز فرهنگ غرب و زن تراز فرهنگ ایرانی_اسلامی پرداخته شده بود، به این امر اشاره شد که در این راستا لازم است از تکیه بر گزاره های کلی بدون اثبات، پرهیز شده و کلام با جزئیات بیشتر، استدلال ها و قیاس های بیشتر آورده شود تا متن نگارش شده از غنا و استواری بیشتری برخوردار باشد.
ذیل نقطه نظر شرکت کنندگان مبنی اهمیت پرداختن به پژوهش های مصداقی و به تعبیری مردم نگاری ، عنوان گردید که انکان تکثّر در الگو هم وجود دارد و همانطور که شخصیت مادر شهید در کتاب عزیزخانم مورد پژوهش قرار میگیرد، میتوان مصادیق مشابه دیگری را نیز در جامعه مورد واکاوی قرار داد.

در ادامه در راستای گفتگوهای شکل گرفته حول محور یادداشت ها، به این بحث پرداخته شد که آیا اساسا این گزاره رایج و متداول که در طول تاریخ زنان بیشتر مورد ظلم واقع شده اند درست است یا خیر؟ آیا می توان قائل به این استدلال شد که، از آنجا که بهره مردان از توانمندی های جسمانی و فیزیکی، امکانات اجتماعی و مدنی و اقتصادی و… بیشتر است در بسیاری از اوقات این بهره مندی موجبات ظلم و تعدی به زنان را فراهم نموده است؟
در پاسخ نقطه نظرات مختلفی عنوان شد اما نکته کلیدی و مرتبط با سر فصل زن و انقلاب اسلامی آن است که با مطالعه موارد متعدد می توان دریافت که نمونه ای مانند زن ایرانی، حتی در مواردی که تحت ظلم و بی مهری قرار میگیرد نیز شاخصه کنش گری را بروز می دهد و این به دلیل همان نظام آگاهی است که در فکر و اندیشه وی نهادینه شده است.

♦️پنج‌شنبه ۱۳ بهمن‌ماه

 

دیدگاه شما

نظر شما پس از تایید مدیریت درج خواهد شد.

  • اطلاعات مطلب
  • تاریخ انتشار : 14 بهمن 1401
  • بازدید : 25 بازدید
  • تعداد نظرات : بدون نظر
  • نویسنده : روابط عمومی
  • دسته: اخبار
    preloader