حجت الاسلام محمدی تشریح کرد؛
چگونگی ورود واژه مصلحت به ادبیات حکمرانی انقلاب اسلامی مدیر موسسه معنا چگونگی ورود واژه مصلحت به ادبیات حکمرانی انقلاب اسلامی را تشریح کرد.به گزارش دبیرخانه جشنواره علوم انسانی عمار، حجت الاسلام علی محمدی در دومین نشست از سلسله نشستهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی که در سالن علامه طباطبایی مرکز همایشهای غدیر برگزار شد، اظهار کرد: بدون فهم مسئله مصلحت امکان خوانش دهه نخست انقلاب اسلامی وجود ندارد.وی با اشاره به اینکه بسیاری از اتفاقات این دهه در مسیر مصلحت اندیشی است، مطرح کرد: چالش مصلحت را باید در فضای انقلاب اسلامی جستوجو کنیم.مدیر موسسه معنا با بیان اصل 112 قانون اساسی، عنوان کرد: این اصل در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 اضافه شد که علت اضافه شدن واژه مصلحت به ادبیات حکمرانی انقلاب اسلامی تشریح میکند.وی با اشاره به اینکه تفکر مردم پیش از ورود این واژه این بودکه تمام مصلحتهای مردم در شریعت آمده است، خاطرنشان کرد: عدم اعتبار قوانین مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان ازجمله دلایل ورود این ادبیات به حکمرانی انقلاب اسلامی است.محمدی با بیان اینکه سال 65 و 66 شاهد اتفاقات بزرگی در انقلاب اسلامی هستیم، تصریح کرد: برای تصویب قانون کار اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان به وجود میآید.وی افزود: شورای نگهبان در این قانون اعتقاد داشت که دو نفر درحال توافقی هستند که دولت نمیتواند در آن دخالتی داشته باشد.مدیر موسسه معنا با اشاره به اینکه در این شرایط وزیر کار طی نامهای از امام خمینی(ره) استفتاء کرد، یادآور شد: در هر شرایطی دولت میتواند به این موضوع ورود کند.وی با بیان اینکه پس از این اتفاق و چندین اتفاق دیگر آیت الله صافی گلپایگانی از شورای نگهبان استعفاء دادند و کناره گیری کردند، ابراز کرد: در این دوران جریان مصلحت به جایی رسیده است که اسلام آمریکایی با اسلام چپ در تقابل صددرصد قرار دارند.حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در ماجرای مصلحت دو لایه را از هم مجزا کرده است، بیان کرد: امام در لایه احکام فرعیه تطبیق عناوین ثانویه را از اختیارات عموم مردم میداند.وی افزود: در لایه بعدی حضرت امام خمینی(ره) شکلگیری جهتگیریها تمامی احکام را مقید به آن میداند و این موضوع مبنای جریان ولایت است.