💠دومین جلسه از کارگاه تربیت و آموزش در انقلاب اسلامی با حضور دکتر مهدیزاده،پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه برگزار گردید.
🔶️مباحث جلسه اول این کارگاه ناظر بر این بود که ما در عرصه کار فرهنگی و دغدغههای اجتماعی باید به مبحث تربیت توجه کنیم.
🔹️جلسه گذشته چهارگانهای مطرح شد برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی:
-نیروی انسانی
-محصولات
-سیاست
-ساختار
نقطه عطف این چهارگانه نیروی انسانی است،برای اینکه بتوانیم ساختار را اصلاح کنیم نیاز به نیروی انسانی داریم.
نقطه آغاز هرکاری در حوزه فرهنگی و تربیتی،تربیت نیروی انسانی دغدغهمند است.
انقلاب اسلامی و جنگ هم به همین صورت پیش رفت،به صورت کلی میتوان گفت حرکتهای اجتماعی بردوش انسانهای یک جامعه است.
همانطور که شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام خود به این موضوع اشاره میکنند که:
《هر مکتب فکری اگر میخواهد پیش برود و تاثیرگذار باشد،نیاز دارد یک نظام تربیتی برای خود داشته باشد》
🔶️در ابتدا بحث دکتر مهدیزاده در مورد ساختار درونی آموزش و پرورش صحبت کردند و به این نکته اشاره کردند که مجموعههای متعددی داریم که در حوزه تربیت فعالیت دارند مثل:
حوزهها ، مساجد ، شورای عالی انقلاب فرهنگی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، سپاه و…
🔹️دولت و حکومت چند وزارتخانه دارد که به صورت تخصصی و جدی کارشان تربیت انسان است:
-وزارت آموزش و پرورش
-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
که وزارت آموزش و پرورش خود زیر مجموعههایی دارد که یه شرح زیر است:
🔹️معاونت پژوهش
که میتوان گفت قلب آموزش و پرورش است،در این معاونت محصولات آموزشی مثل کتب درسی و مجلات رشد تولید میشود.
🔹️معاونت آموزشی
در صحنه اجرا معاونت آموزشی است که حرکت میکند و وظیفه راهبری نیروی انسانی را به عهده دارد.
🔹️معاونت پرورشی
که شامل اولیا و مربیان ، انجمنها ، مشاوران ، نشریات و دانشگاه فرهنگیان میشود.
دانشگاه فرهنگیان هم وظیفهاش تربیت نیروی انسانی از صفر تا صد است.
🔶️به غیر از دولت،ریلگذاری برای تربیت انسانها و فرهنگسازی به عهده کمیسیونهای مختلف مجلس است.
البته نقطه آغاز تربیت به دست آموزش و پرورش است.
بخش زیادی از تربیت انسانها تحت تاثیر مصارف فرهنگی هست که دارند،موسیقی که گوش میدهند کتابی که میخوانند.
🔹️در ادامه جلسه دکتر مهدی زاده با بررسی ساختار مدارس غیر انتفاعی و روند تغییرات کتب درسی جلسه را به پایان رساندند.