?دومین جلسه از کارگاه تربیت و آموزش در انقلاب اسلامی با حضور دکتر مهدیزاده،پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه برگزار گردید.
?️مباحث جلسه اول این کارگاه ناظر بر این بود که ما در عرصه کار فرهنگی و دغدغههای اجتماعی باید به مبحث تربیت توجه کنیم.
?️جلسه گذشته چهارگانهای مطرح شد برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی:
-نیروی انسانی
-محصولات
-سیاست
-ساختار
نقطه عطف این چهارگانه نیروی انسانی است،برای اینکه بتوانیم ساختار را اصلاح کنیم نیاز به نیروی انسانی داریم.
نقطه آغاز هرکاری در حوزه فرهنگی و تربیتی،تربیت نیروی انسانی دغدغهمند است.
انقلاب اسلامی و جنگ هم به همین صورت پیش رفت،به صورت کلی میتوان گفت حرکتهای اجتماعی بردوش انسانهای یک جامعه است.
همانطور که شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام خود به این موضوع اشاره میکنند که:
《هر مکتب فکری اگر میخواهد پیش برود و تاثیرگذار باشد،نیاز دارد یک نظام تربیتی برای خود داشته باشد》
?️در ابتدا بحث دکتر مهدیزاده در مورد ساختار درونی آموزش و پرورش صحبت کردند و به این نکته اشاره کردند که مجموعههای متعددی داریم که در حوزه تربیت فعالیت دارند مثل:
حوزهها ، مساجد ، شورای عالی انقلاب فرهنگی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، سپاه و…
?️دولت و حکومت چند وزارتخانه دارد که به صورت تخصصی و جدی کارشان تربیت انسان است:
-وزارت آموزش و پرورش
-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
که وزارت آموزش و پرورش خود زیر مجموعههایی دارد که یه شرح زیر است:
?️معاونت پژوهش
که میتوان گفت قلب آموزش و پرورش است،در این معاونت محصولات آموزشی مثل کتب درسی و مجلات رشد تولید میشود.
?️معاونت آموزشی
در صحنه اجرا معاونت آموزشی است که حرکت میکند و وظیفه راهبری نیروی انسانی را به عهده دارد.
?️معاونت پرورشی
که شامل اولیا و مربیان ، انجمنها ، مشاوران ، نشریات و دانشگاه فرهنگیان میشود.
دانشگاه فرهنگیان هم وظیفهاش تربیت نیروی انسانی از صفر تا صد است.
?️به غیر از دولت،ریلگذاری برای تربیت انسانها و فرهنگسازی به عهده کمیسیونهای مختلف مجلس است.
البته نقطه آغاز تربیت به دست آموزش و پرورش است.
بخش زیادی از تربیت انسانها تحت تاثیر مصارف فرهنگی هست که دارند،موسیقی که گوش میدهند کتابی که میخوانند.
?️در ادامه جلسه دکتر مهدی زاده با بررسی ساختار مدارس غیر انتفاعی و روند تغییرات کتب درسی جلسه را به پایان رساندند.